התאמת הרכב לנכה – כיצד לעשות זאת צעד אחר צעד?

עבור נכים, בעלי מוגבלות תנועה, רכב מותאם לנהיגה או נסיעה שלהם, יכול להיות ההבדל בין יכולת תנועה עצמאית לבין תלות באחרים. לשמחתנו, קיימים כיום עזרי נהיגה ואביזרים שמיועדים לאפשר נהיגה בטוחה גם עבור נכים שמוגבלים בתנועת הרגליים. הדרך אל התאמת רכב לנכה עוברת במסלול של שישה צעדים.

 

צעד ראשון: גודל הרכב

ועדת גודל רכב במשרד הבריאות היא הוועדה המקצועית שתעריך את מוגבלות הנהג ותקבע אילו התאמות יכולות לסייע, להקל או לאפשר לנכה לנהוג ברכב בעצמו או לנסוע ברכב כאשר אדם אחר נוהג בו. התאמות יכולות להיות גם מעלונים לרכב נכה שמיועדים למתניידים בעזרת כיסא גלגלים, וגם התאמת מערכת ההגה עבור נכה בעל מוגבלות בכף היד.

כמו בעבר, גם היום, עדיין יש צורך ברכב עם נפח גדול, עם פתח רחב דיו ועם מקום לאחסון ציוד עזר, אבל הבחירה מתרכזת ברכבים שמאפשרים שילוב מערכות הפעלה ובקרה ייחודיות.

אדם נכה

צעד שני: מימון

על פי החלטת הוועדה לגודל הרכב, ניתן לקבל מהביטוח הלאומי קצבה מלאה לצורך התאמת הרכב לנהג נכה, ובמידת הצורך גם מענק או הלוואה לרכישת הרכב עצמו. סכום הקצבה שמאושר, מורכב על ידי המומחים בוועדה במשרד הבריאות ועל ידי בעלי התפקידים בביטוח הלאומי, על פי סוג הרכב הנדרש, הפתרונות, השינויים וההתאמות שיש לבצע בו, על פי מחירון של חברות שמתמחות בהתקנות והתאמות מעין אלה.

 

צעד שלישי: רכישת רכב מתאים

אם הרכב שלכם נקבע כמתאים להסבה ולהתאמה, אין צורך בצעד הזה אבל במידה שהנכה או בן משפחתו מעוניינים לרכוש רכב מתאים, הם יכולים לקבל הלוואה על חלק נכבד ממחיר הרכב. הם יכולים לקבל גם פטור מתשלומים וחיובים בירוקרטיים שונים שקשורים ברכישת רכב, ולעיתים גם מענקים שיסייעו במימון ציוד עזר נדרש. שלב רכישת הרכב עשוי להיות ארוך, משום שבמקרים לא מעטים, רכישת הרכב דורשת יבוא פרטי של דגמי רכבים שאינם נמכרים בארץ.

 

צעד רביעי: ביצוע התאמות

לאחר שהרכב המתאים מוכן ונמצא, הוא מועבר לאחת מהחברות שמתמחות בהתקנה של ציוד כזה. טכנאים מומחים ובעלי ניסיון יתקינו ברכב ציוד, על פי מה שנקבע בוועדת גודל הרכב של משרד הבריאות. ציוד עזר שמותקן ברכבים לשם התאמתם לנהיגה או לנסיעה של נכים, כולל מנופים, מעלונים, מושבים מיוחדים, הגאים ויחידות בקרה מותאמים, ומערכות חגורות מתאימות. כל הציוד יותקן באופן מקצועי בחברה לבחירתכם.

 

צעד חמישי: בדיקת הרכב

לאחר התאמת הרכב הפיזית, יש צורך להציג את הרכב המותאם בוועדה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. שם ייבחנו העזרים והפתרונות שהותקנו, ובמידה שכל ההתקנות עומדות בתקן, והותקנו על פי הדרישה – הם מאשרים את הרכב המותאם לנסיעה בכבישים.

 

צעד שישי: הכר את רכבך

הידע והיכולות של הנהג חשובים לא פחות מקיומם של עזרים לנהיגה או לנסיעה ברכב שמותאם לנכה. לשם כך יש צורך לדאוג להדרכה מקצועית לנהיגה ברכב המותאם. הדרכה כזו נעשית בדרך כלל על ידי מומחים בחברה שמבצעת את ההתאמות. במקרים מסוימים נדרש גם ריענון של לימודי נהיגה או מבחן נהיגה, שייערך על הרכב המותאם.

 

לסיכום

ועכשיו, כשהרכב מותאם היטב, מורשה כחוק ומבוטח, אפשר לצאת ולהתאמן בסוג הנהיגה החדש וליהנות מהכבישים הפתוחים, מהניידות ומהעצמאות שאין חשוב ממנה.

רכב לנכה