קיבלתם ירושה כאחים – איך עובדת חלוקת הנטל בשיפוצים

קיבלתם דירה בירושה, אתם רוצים לשפץ אותה, אך אתם לא יודעים מה גובה ההשקעה שיהיה על כל אחד מכם להשקיע לצורך השיפוץ. התכנון שלכם הוא למכור את הנכס לאחר השיפוץ וממילא קשה יותר להתנהל כשלא יודעים מה קורה. אז מה חשוב לדעת על דירה בירושה? ריכזנו כאן מידע בנושא, נקווה שתפיקו ממנו תועלת.

 

קיבלתם דירה בירושה – מה התכנון הלאה?

אם קיבלתם דירה בירושה ואתם מספר אחים, תוכלו לבחור מה לעשות עם הנכס. יש מי שיעדיף למכור את הנכס ולהנות מתשלומי שכירות שיתחלקו מידי חודש בין כל האחים על פי הצוואה הקיימת (אם יש צוואה, ואם לא, אז צו ירושה). ויש מי שיעדיף לעומת זאת, למכור את הנכס כמו שהוא או אפילו לערוך בו שיפוץ להעלאת ערך הנכס וכך למכור אותו ולחלק את כספי הירושה בין כל האחים על פי צו הירושה שניתן.

חשוב שהתכנון יהיה בהסכמת כולם ולא ייווצר מצב שאחד מהאחים רוצה משהו מסוים ופועלים בניגוד לרצונו. במקרה של חילוקי דעות, יהיה כדאי לפנות לעורך דין ירושות שיסייע לכם לפתור את העניין על הצד הטוב ביותר.

קיבלתם דירה בירושה – מה התכנון הלאה

תחזוקת דירות הניתנות בירושה

על פי רוב, דירות הניתנות בירושה הוחזקו על ידי קשישים, מרביתן הוזנחו וכדי להחזיר את הדירה למצב מתוחזק וראוי למגורי משפחה אחרת, יהיה צורך בשיפוץ הנכס. לפעמים שיפוץ "קוסמטי" יספיק, אך במקרים מסוימים יהיה צורך בתיקון הצנרת, איטום וזיפות הגג ושיקום הנכס מהיסוד.

שיפוץ יסודי יעלה הרבה יותר יקר משיפוץ קוסמטי בו היורשים יכולים להסתפק בהחלפת ריצוף או אפילו רק צביעה יסודית והחלפת נקודות מסוימות ותו לא. מניסיון בשטח, ההמלצה היא לשפץ אץ הנכס ולא להשאיר בו זיכרונות של מי שהיה גר בו. קל יותר למכור או להשכיר דירה משופצת…

 

מי אמור לשלם את עלויות השיפוץ?

כשמשלמים עלויות שיפוץ נכס, ניתן ליטול הלוואה על חשבון הנכס לצורך מימון השיפוץ (משכנתא לשיפוצים) וניתן להביא מימון חיצוני, כל אחד מהאחים מביא סכום ויחד מגיעים לסכום העלויות הכוללות.

חשוב לציין כי עלויות השיפוצים אמורות להתחלק בין כל מקבלי הירושה והנהנים ממנה, ביחס זהה, על פי דרישות הצוואה. אם יש צוואה בה האחים אמורים לקבל חלוקה שווה אך האח הבכור אמור לקבל חלק כפול, יהיה עליו גם למממן חלק כפול. למרות זאת, במרבית המקרים זה לא יהיה כך וההתייעצות עם עורך דין ירושות היא קריטית במיוחד בשלב זה. מטבע הדברים, כל אח ירצה לשלם כמה שפחות על עלויות השיפוצים וחשוב שיהיה אחד שלוקח פיקוח על העניין.

מי אמור לשלם את עלויות השיפוץ

תשלום מס על הירושה

על דירה שהתקבלה בירושה, אם מדובר בדירה למגורים. היא לא מצריכה תשלום מס רכישה (מס רכישה הוא מס שיש לשלם בעת רכישת הדירה). לעומת זאת, מס שבח הוא מס שמשלמים על הרווח המתקבל מהשבחת הנכס בעת מכירת הדירה. אם מדובר בדירת מגורים יחידה של המוריש, יורשיו לא יצטרכו לשלם מס שבח, אך עם הנתונים לא כך, כדאי לבדוק את הדברים לעומק עם עו"ד.

קיבלתם ירושה כאחים - איך עובדת חלוקת הנטל בשיפוצים