שומרים על עצמנו בגובה: הכל על תאונות עבודה כתוצאה מנפילה

תאונות עבודה בהן העובד נופל מגובה רב עשויות לגרום לנפגע פגיעות חמורות ביותר ואף להביא למותו במקרים רבים. בכל מקרה של תאונת עבודה כתוצאה מנפילה מגובה יש להודיע על התאונה למשרד הבטיחות בעבודה, על מנת שיפנה לאתר ביקורת של מפקח מטעם משרד העבודה. במאמר זה נדון מה עושים לאחר תאונת עבודה מעין זו ואת מי יש לתבוע.

 

הגורמים לתאונה

אחת הסיבות המרכזיות לתאונות עבודה קשות באתרי בנייה היא נפילה מגובה. אירועים אלו נגרמים בשל ציוד לא תקין, חוסר באמצעי מיגון או הדרכה לקויה לנושא הבטיחות. כאשר הייתה רשלנות מצדו של המעסיק ניתן להגיש כנגדו תביעת פיצויים. כפי שיודע כל עורך דין תאונת עבודה האחריות באתר הבניה מוטלת על המעסיק וחלה עליו חובה מוגברת לשלום העובדים.

במסגרת תביעת נזיקין כנגד המעסיק, על העובד להוכיח כי המעסיק הפר את חובתו כלפיו ולא נקט בכל האמצעים כדי למנוע את פגיעתו. יש להציג ראיות להעדר אמצעי מיגון או הדרכה לקויה או שימוש בציוד פגום וכן הלאה.

 

ביטוח לאומי

לאחר תאונת עבודה הכוללת נפילה מגובה, תחילה יש לפעול למיצוי הזכויות מביטוח לאומי. יש להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה עבור הימים בהם העובד אינו יכול לחזור לעבודה בהתאם לאישורים הרפואיים שבידיו. דמי פגיעה ניתנים עד למקסימום של שלושה חודשים לאחר תאונת העבודה.

במידה והסתיימה תקופת דמי הפגיעה והעובד אינו עדיין אינו יכול, עקב מצבו הבריאותי לשוב לעבודתו, יש להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. במידה והועדה הרפואית תקבע לעובד נכות צמיתה בשיעור של 9% ועד 19% הוא יהיה זכאי לקבל מענק נכות חד פעמי. במידה ויקבע לו נכות צמיתה של 20% ומעלה, הוא יקבל קצבה חודשית עד לגיל הפרישה.

 

פעולות נדרשות

לאחר תאונות עבודה של נפילה בגובה יש קודם כל להתפנות לקבלת טיפול רפואי באמבולנס במידה והגיע כזה למקום ולחילופין להתפנות באופן עצמאי. חשוב לספק תיאור מפורט של קרות התאונה והשתלשלות האירועים לצוות הרפואי ויש לוודא שכל הפרטים הנמסרים נרשמים בדו"ח הרפואי בדיוק באופן שבו הם מתוארים. חשוב לקבל העתקים מכל התיעוד הרפואי.

 

ליווי משפטי

מומלץ בסמוך לאחר האירוע לפנות לעו"ד המתמחה בתחום נזקי גוף. הדבר חיוני למרות שהנכויות הצמיתות של הנפגע בעקבות התאונה מתגלות באופן מלא לרוב רק בחלוף שנה מן התאונה. עורך הדין ימליץ לנפגע על דרכי הפעולה המומלצות לצורך מיצוי מלוא זכויותיו מהמוסד לביטוח לאומי ומהמעביד או מחברת הביטוח שסיפקה פוליסת חבות מעבידים.

 

סיכום תאונות עבודה נפילה מגובה

לסיכום הנושא, תאונות מסוג נפילה מגובה הן תאונות מורכבות המסתיימות פעמים רבות בנזק גוף משמעותי ולעיתים גם באבדן חיים. בכל מקרה של אירוע מעין זה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ומנוסה בתביעות מעין אלה. חשוב להתפנות לטיפול רפואי ולשמור את כל התיעוד לצורכי התביעה על מנת הגיע למיצוי הזכויות מול ביטוח לאומי והמעסיק.

זכוכית מגדלת