נפצעת בעבודה? מה עושים מכאן

לאחר תאונת עבודה רבים לא יודעים מה לעשות, למי פונים, מה נחשב כתאונת עבודה וכיצד להתנהל ברגע האמת? המאמר הזה נועד לעזור לשפוך אור על הנושא ולהקל על תחילת התהליך שיביא אתכם לקבל את הפיצויים המגיעים לכם.

זה יכול להישמע מאוד מפחיד בהתחלה אבל בסוף המאמר יתכן ותגלו שזה לא

נורא כמו שחשבתם

 

מהי תאונת עבודה?

בבסיסה, הכוונה לנזק כלשהו שנגרם לעובד בעת השהייה בעבודה ובגלל תנאי העבודה. מדובר בהגדרה רחבה של דברים – למשל פציעה שקרתה כחלק מהשימוש באחד הכלים אותם מפעילים בדרך כלל (למשל נגר הנחתך ממסור) או תאונה שקרתה בגלל תנאי העבודה (למשל החלקה בשל תנאי מזג אוויר).

ההגדרה של ביטוח לאומי לתאונת עבודה מחייבת עמידה ב-2 קריטריונים: (1) התאונה אירעה בשעות העבודה; (2) התאונה אירעה בעקבות תנאי העבודה בהם האדם הנפגע נאלץ לעבוד. גם נסיעה אל/ מהעבודה נחשבת בשעות העבודה, כך שאם עובד נפצע בתאונת דרכים בעודו בדרכו לעבודה זו נחשבת תאונת עבודה.

אם אתם לא בטוחים, עורך דין אובדן כושר עבודה יוכל לעזור לכם להבין האם התאונה שאירעה לכם נחשבת כתאונת עבודה או לא.

 

דבר ראשון: תיעוד ודיווח

בדומה לכל אירוע אחר בו הייתם רוצים לקבל פיצוי עתידי או הוכחה לקיומו – דווחו ותעדו את שקרה. המעסיק צריך למלא דוח ("טופס ב.ל. 250") בו מתאר הנפגע את התאונה, ממלא את פרטיו וחותם. חשוב לתאר בדיוק את שקרה ובפירוט.

אם יש אפשרות, צלמו את זירת האירוע מכל הכיוונים, בוידאו ובסטילס. אם בעת הפציעה לא הייתה אפשרות לצלם, מומלץ לחזור למקום כמה שיותר מהר ולצלם את הסביבה בה קרתה התאונה.

במידה והיו עדים לתאונה חשוב להחתים גם אותם על הדיווח ולקחת פרטי קשר על מנת ליצור איתם קשר בעתיד במידת הצורך.

 

לא פחות חשוב – הדוח הרפואי

גם אם מדובר בתאונה קלה, כדאי לגשת למיון. כך יהיה תיעוד בתיק הרפואי בו הרופא/ה יתארו את סיפור המקרה מצד הנפגע, את התלונות הגופניות המלוות ואת הטיפול והבדיקות שהוצעו.

ודאו כי הרופאים מתעדים את כל המידע מהאירוע, מהפגיעה ומתוצאות הבדיקה הגופנית שערכו. אם נשלחת לבדיקות נוספות חשוב לתעד גם אותן.

 

פגיעה ארוכת טווח

במרבית המקרים ביקור במיון לבדו לא מספיק ולתאונה יש השלכות ארוכות טווח. חלקן לתקופה קצרה יותר (כמה ימים-שבועות) וחלקן לתקופות ממושכות ואף תאונות שגורמות לנכות קבועה. לכן חשוב להמשיך ולתעד כל טיפול רפואי, בדיקה או ייעוץ שניתן וקשור לתאונה – גם אם עבר זמן מה מאז התאונה.

 

למה להגיש תביעה?

ביטוח לאומי בודק כמה יש לשלם על ימי עבודה שהעובד נעדר בשל התאונה וכן קובע האם הנפגע זכאי למענק/ קצבה/ דרגת נכות. אלה הם דברים חשובים, במיוחד אם בגלל התאונה נעדרתם לזמן ממושך או שההשלכות הכלכליות של הפגיעה היו משמעותיות וכללו עלויות גבוהות. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה באובדן כושר עבודה על רקע תאונות, שיוכל לסייע לכם בכל התהליך מול הביטוח הלאומי ולהבטיח שתקבלו את שמגיע לכם ויכוון אתכם בתהליך.

 

אנשי משפט