לפני רכישת דירה, שמאי מקרקעין זה חובה

כשאנחנו קונים דירה אנחנו לא רוצים לקנות חתול בשק. תפקידו של שמאי המקרקעין לומר לנו מה אנחנו קונים – להעריך את מצב הנכס ואת שוויו, להתריע מראש על נזקים בהווה ובעתיד ולדווח על עתיד הנכס הצפוי. לרשותכם מדריך קצר לבחירת שמאי מומחה.

 

מה עושה שמאי מקרקעין?

ישנם קריטריונים רבים לקביעת מצבו של הנכס והערך הכספי שלו. מדובר בין היתר בהיסטוריית השיפוצים והבעלות של הנכס, ובתשתיות התת קרקעיות כמו גם בסביבת הנכס – גני ילדים, מרפאות, תחבורה ציבורית וכיוצ"ב. אליסף שמאי מקרקעין הוא איש המקצוע הבוחן קריטריונים אלה לפני רכישת הדירה, וכן גם סוגיות בירוקרטיות קריטיות נוספות – האם קיים שעבוד על הנכס, כיצד הוא רשום בטאבו וכיוצ"ב. שמאי מקרקעין בהרצליה עורך בשבילכם שכלול של הנתונים על הדירה לפני שאתם קונים אותה. זאת, כדי לוודא שהמחיר הוגן וכדי להיות בטוחים שהנכס אכן מתאים לצרכים שלכם.

 

למה אני צריך שמאי בשביל זה?

הבירוקרטיה של הנדל"ן סבוכה ביותר ודרושה מומחיות כדי להשתלט עליה. שמאי הוא אדם שלמד שמאות במוסד אקדמי מוכר בישראל, עבר בחינה ונרשם כאיש מקצוע מוסמך במועצת שמאי המקרקעין. אחרי שבחרתם איש מקצוע הנראה לכם אמין, וודאו שהוא מופיע במאגר הרשמי של המועצה.

 

התחשבו בתכנון שבסביבת הדירה

יש קריטריונים רבים שמשפיעים על מחיר הנכס שאינם ידועים לכם. שמאי ידע למשל לומר אם קיימים תכנונים שיעלו את ערך הנכס בעתיד. הוא יבחן את התכנונים ויוכל לומר לכם למשל אם תיערך בנייה בסביבת הנכס שתשנה את הנוף הנשקף ממנו. תרצו להימנע מלרכוש דירה בזכות הנוף היפה מהחלון ואז לגלות חמש שנים לאחר מכן שבניין חדש יסתיר לכם אותו. ברצונכם יהיה לדעת את הדבר מראש, בין אם כדי לוותר על הרכישה, בין אם כדי להשקיע בנכס שתרצו למכור.

 

התחשבו בתכנון בתוך הדירה

כל שינוי שנעשה בדירה דורש אישור, והמגבלות הן רבות. ייתכן שתבדקו נכס פוטנציאלי  ותרצו לשנות את החלל הפנימי שלו בדרך זו או אחרת. השמאי ידע לומר לכם בדיוק מה מותר ומה אסור לבנות בנכס שאתם מעוניינים בו. הוא יאמר לכם האם מותר להוסיף מרפסת, להוסיף קיר כדי להוסיף חדר, לשבור קיר קיים וכיוצ"ב.

 

מצאו שמאי מקרקעין אמין

כעת ברשותכם מידע בסיסי, המסביר מדוע זו חובה להזמין שמאי מקרקעין לפני רכישת דירה. השמאי ימסור לכם מידע אמין בדבר ערכו האמיתי של הנכס לאחר בדיקת כלל הקריטריונים הרלוונטיים. הוא יוכל לדווח לכם על תכנונים עתידיים הצפויים להיערך בסביבת הנכס, שברצונכם לדעת עליהם לפני הרכישה. השמאי יאמר לכם בדיוק אלו שינויים אתם יכולים לערוך בתוך הדירה פנימה, כדי לתכנן את העתיד כראוי. חפשו אחר שמאי אמין ומקצועי ו-וודאו שהוא מופיע במאגר של מועצת שמאי המקרקעין.

אנשי תחזוקה