למה חשוב להחזיק ציוד לכיבוי אש בגג הבית

בתקופה האחרונה אנו חשופים באמצעי התקשורת לחדשות על בניינים בהם פרצו שריפות אשר גבו חיים ורכוש מכיוון שלא היה בבתים ציוד להתגוננות מאש או שהציוד לא היה תקני.

לא מדובר רק על ציוד בתוך הבית, אלא גם בבניין ובגג. המאמר יפרט למה חשוב להחזיק ציוד לכיבוי אש בגג הבית.

 

תקנות אחזקת ציוד נגד אש בבניין מגורים

על מנת שיהיה ניתן לאכלס בנין לצורך מגורים החוק מחייב שיהיה בו ציוד כיבוי אש וציוד לגילוי חום, עשן ואש. כלומר, הציוד ההכרחי כולל: ספרינקלרים, זרנוקים, צינורות כיבוי, מטפים, גלגלונים, מזנקים, ברזי כיבוי, ארון כיבוי אש בכל קומה ובגג עם מדבקה שמוכיחה כי עבר בדיקות תקופתיות, גלאי עשן בכל קומה ועל הגג שעוברים בדיקות תקופתיות ומתקנים לכיבוי אש באזורים ספציפיים כמו הלובי, חדרי גז, חדרים מרכזיים, חדרי הסקה, חדרי מיזוג אוויר וגג הבניין. בתוך בניינים שנבנו מ-2,009 חובה גם להתקין מערכת שאיבת עשן. כלומר, מפוחים שימנעו עשן בחדר המדרגות ובין הקומות.

 

למה חשוב להחזיק ציוד לכיבוי אש על הגג?

חלק מציוד לכיבוי אש בבניינים ציבוריים כולל דלתות אש שנסגרות בצורה אוטומטית כאשר פורצת שריפה על מנת שהיא לא תתפשט בכל הבניין. חשוב שגם בבתי מגורים יהיו דלתות כאלו ואף פתחי מילוט לגג. בנוסף, בבתים פרטיים עם גגות מעץ חובה להתקין מתזים בחלל הגג להגנה אופטימלית. מערכת לגילוי עשן, חום ואש מותקנת גם היא על גגות כדי לזהות דליקות כתוצאה מהתחממות דודי החימום או קצרים חשמליים. לפיכך, על הגג צריך להיות מותקן ארון לכיבוי אש עם ציוד תקני ואמצעים נוספים להתגוננות מאש.

 

הביקורות על הציוד

שריפות בבנייני מגורים עלולות לפרוץ כתוצאה מקצר במעלית, תנור חימום או גז שהתלקח, דוד חימום שהתפוצץ, משחק באש של ילדים ועוד סיבות רבות. שירותי הכבאות וההצלה אינם רק אחראים לכיבוי שריפות בבניינים, אלא גם על ביקורת שנתית של הציוד להתגוננות מאש ועל הציוד לגילוי עשן ואש. במקרה שיש צורך להחליף את הציוד או למלא מכלים הם יגיעו פעם נוספת כדי לראות אם ההוראות בוצעו כהלכה. ישנן אף ביקורות פתע בבנייני מגורים ובעיקר בבתי עסק שמחויבים לאמצעי הגנה על מנת לקבל רישיון להפעלת העסק. כל המערכות צריכות להיות תקינות לזמן חירום ויש להתריע במידה והמקום הוא מלכודת אש לפני שיהיה מאוחר מדי.

 

ממי רוכשים ציוד לכיבוי אש?

ציוד לכיבוי אש יש לקנות רק מחברה מומלצת המחזיקה מגוון אפשרויות, ציוד מקצועי, איכותי ובטיחותי. חובה לבדוק האם האיכות של הציוד טובה כיוון שמדובר בהצלת חיים. לפיכך, יש לבדוק את תאריך התוקף של הציוד ותו התקן שלו. זו הסיבה שאת הרכישה יש לבצע רק במקום בעל מוניטין שמספק לגופים ציבוריים ופרטיים ציוד במשך שנים.

 

מטף גדול