למה חשוב לבדוק את הציוד לעבודה בגובה בכל השלבים לפני תחילת העבודה

עבודות שיפוצים ובנייה רבות מתרחשות מדי יום, וככל שאוכלוסיית העולם גדלה, כך רבים המבנים שצריך לשפץ או לבנות. כלל פעולות הבניה דורשות עבודה לגובה, ובעיקר בבנייני מגורים בעלי מספר קומות, בהן מרבית העבודה נעשית בגובה רב. האם חשוב לבדוק את הציוד בניה בו משתמשים לגובה? מה חשיבות הנושא? במאמר זה נצלול לעומק הדברים ונפשט עבורכם את העניין!

 

חוק עבודה בגובה

לפני שנסביר את היבטיו השונים של הנושא, נציין כי קיים חוק במדינה המסדיר את נושא העבודה בגובה. מטרת החוק הינה להגן על העובדים מפני תאונות עבודה שונות. החוק מסדיר את אישורי העבודה בגובה בכל מקום שנדרש לעבוד בו והוא מעל 2 מטר גובה. כמו כן, החוק מסדיר וקובע מי יוסמך להיות מדריך עבודה בגובה.

 

תאונות עבודה בגובה

מספר רב של תאונות עבודה מתרחש דווקא מנפילה מגובה, כך לדוגמא, רק השנה היו כ800 תאונות עבודה של נפילה מגובה בענף הבניין. מדובר כמובן במספר רב, מה שמדגיש בפנינו את החשיבות של בדיקת הציוד בו משתמשים בעבודות בגובה.

 

מהן הסיבות הנפוצות הגורמות לתאונות עבודה בגובה?

סיבה מרכזית הגורמת לתאונות עבודה בגובה, נגרמת מניהול לא נכון בשטח. חוסר התמצאות בסוג העבודה ובציוד הנדרש לה, וכמו כן בדיקה ווידוא כי העובדים מבינים מה עליהם לעשות. דבר נוסף ומרכזי הוא תקלות ובעיות עם ציוד לעבודה בגובה, לדוגמא: רתמות קרועות, קסדות שבורות ועוד.

 

איזה ציוד נדרש כשעובדים בגובה?

על כל מנהל אתר לבדוק לפני תחילת העבודה כי קיים הציוד הבא: קסדת מגן, נעלי בטיחות בעלות סוליה מונעת החלקה, רתמת בטיחות ובנוסף נקודות עיגון לרתמה. בנוסף חשוב לוודא כי לעובד אישור עבודה בגובה בתוקף. נדרשת הדרכה מדויקת ומעמיקה לעובד על ידי מנהלו, כך שלא יהיו ספקות לעובד בנוגע למהות העבודה ומשכה.

 

מדוע אנו עדים למספר תאונות הולך וגדל של עבודות בגובה?

על פניו, עבודה בגובה כוללת בתוכה סיכון גדול לנפילה, ועל כן דווקא היינו מצפים לראות נתונים שונים. וזאת מאחר שסביר להניח שכל עובד חרד לעצמו. בפועל, ניכר שהמצב אינו כך. הסיבה לכך נובעת מבעיה עיקרית – האחריות בזמן העבודה עצמה היא איננה על העובד. כלומר, לדוגמא, גם עובד שרתם את עצמו נכון, יוכל להיקלע לתאונה עקב עיגון לא נכון של הרתמות בגובה.

 

שאננות – האויב הכי גדול!

הגורם השני למספר התאונות הגדול יחסית שאנו עדים לו,  נובע משאננות או במילים אחרות מביטחון מופרז. העובד רגיל לעבוד כבר מספר פעמים רב באותו סוג עבודה ולא מבצע בדיקות מספיקות גם לאחר שנים רבות של עבודה. לכן חשוב לבדוק את ציוד העבודה לגובה בכל שלב משלבי העבודה, לא לזלזל בשום בדיקה, גם הקטנה שבקטנות ולהזכיר לעצמכם ולעובדיכם את האחריות לשמירת החיים של כולכם!

עובד בגובה