הקבלן פשט רגל ויש ליקויים בבניין – מה עושים?

רכשתם דירה חדשה, וההתלהבות רבה. בשלב מסוים גיליתם שישנם ליקויים בבניין, והקבלן פשט את הרגל עוד לפני שהספקתם לפנות אליו. נשמע לכם תמוה? ובכן, מדובר במצב נפוץ, במיוחד לאור הניסיונות להוריד את מחירי הדיור בתקופה האחרונה.

הדבר מביא לקריסתם של קבלנים, ובד בבד מעכב פרויקטים של נדל"ן שטרם הגיעו לקיצם. מי שנפגע מכל העניין, נוסף על הקבלנים, הם הדיירים, שלא יודעים למי לפנות וכיצד לטפל בליקויים שבבניין שלהם. גם אתם נקלעתם למצב ונותרתם חסרי אונים? יש מה לעשות!

 

איך משפיעה הפחתת עלויות על ליקויים בבניין?

כאמור, ישנה הפחתת עלויות משמעותית בקרב מחירי דיור והשקעות נדל"ן. ההפחתה הזו גורמת לקבלנים להשתמש בחומרי גלם זולים יותר, מה שמוביל לירידה משמעותית באיכות של הבנייה. כמו כן, בהרבה פרויקטים של בנייה יש תחלופה מתמשכת של קבלנים כשהפרויקט עוד בשיאו, כך שנוצרים פערים ואין מישהו אחד סדור שאמון על התהליך מתחילתו ועד סופו. המשמעות היא שאין בקרה אחידה על בטיחות הבניין, וצפויים להיות יותר ליקויים בבנייה זו מאשר בפרויקט בו יש פיקוח של אדם אחד לאורך כל התהליך.

 

אפשרות אחת- תביעת יזם הפרויקט

אם התקשורת שלכם התבצעה למול יזם הפרויקט באופן ישיר ולא עם החברה עצמה, אתם יכולים לנצל את הזכויות המשפטיות שלכם, ולפתוח בתביעה כנגד היזם. העילה לתביעה תהיה התרשלות בביצוע החוזה\ חוזה שנחתם בחוסר תום לב.

אם היזם ידע עוד מראש שהחברה אותה מייצג שרויה תחת קשיים כלכליים במעמד החתימה על החוזה, הוא לא יהיה מוגן משפטית, ותחול עליו החובה לספק חברה חלופית שתבצע את התיקונים. חשוב לדעת שבסוגיות כאלו בית המשפט לא מכריע במהירות, אולם הזכות המשפטית שעומדת לרשותכם היא הכרחית ותועיל לכם. באתר https://www.yml-law.co.il תוכלו לקרוא על עורכי דין מומחים בפשיטת רגל.

 

אפשרות שנייה- תביעה משפטית נגד הקבלן עצמו

האלטרנטיבה לאפשרות הראשונה שהוצעה, היא התאגדות עם אנשים נוספים שנפגעו מהקבלן, ובדגש על אלו שנפגעו ספציפית מהליקויים שהותיר בבניין. כאשר חברה מכריזה על קריסה כלכלית, בית המשפט בוחר נאמן מטעמה, שתפקידו לבצע חלוקה חדשה של הרזרבות הכלכליות שעומדות לרשות החברה לטובת בעלי החוב. עדיף שלא להסתמך על הרזרבות האלו, כי מטבע הדברים הסכום שלהן קטן. את הסכומים הקטנים הללו הנאמן יעדיף להעמיד לטובת בעלי חוב גדולים כמו בנקים וספקים.

 

השלכות הירידה באיכות הבנייה

יש קשר ישיר בין מגמת הירידה של המחירים לבין האיכות של הבנייה. יש תחרות גלויה בין חברות הבנייה בשוק, והרבה מהן לא מצליחות לעמוד בה ופושטות את הרגל. מי שלא, מנצלת את העובדה שאין הרבה פקחי בנייה, שומרת על רמת רווחים שלא תלויה בדבר, וכך מסכנת את שלום רוכשי הדירות.

קבלן פשט רגל