החשיבות של ביצוע ביקורות למבנים

תחומי הבנייה ותכנון הבנייה השתכללו עם השנים, והיום נבנים מבנים לתעשייה, למסחר או למגורים, כאשר החומרים והמבנה התכנוני הם תוצאה של ניסיון ומחקר בבנייה בטוחה, יעילה וארוכת שנים. כדי להבטיח שהמבנה עומד בתנאי החוק, בדרישות הרגולטוריות, חשוב לערוך ביקורת מקצועית למבנים, תוך כדי הבנייה וגם לאחריה

 

למה מבצעים ביקורת למבנים?

המונח ביקורת מבנים מתייחס לבדיקות שמתבצעות במבנה ומטרתן לזהות ליקויי בנייה. הסיבה לביצוע ביקורת מבנה הוא בדרך כלל החלפת בעלים של מבנה. כאשר מדובר על דירת מגורים, למשל, הביקורת מתבצעת בקניית דירה מקבלן או לקראת רכישה של דירה יד שנייה.

לעתים, ביקורת המבנה מתרחשת רק לאחר שלב האכלוס. במקרה כזה, חשוב לזכור שכל עוד המבנה בתקופת הבדק, ליקויי הבנייה שימצאו במבנה יהיו תחת אחריותו של הקבלן לתקנם, לאחר תקופת הבדק, האחריות לאיתור ליקויים ולטיפול בהם היא של הדיירים בלבד.

ביקורת מבנים

איך מתבצעת ביקורת מבנים?

ביקורת מבנים מתחילה בדרך כלל בבחינת ההתאמה של המבנה לתיאור ולמפרט הטכני שבחוזה המכירה וגם את עמידת המבנה בתקנות הבטיחות המחייבות. בשלב הבא ייערך איתור של ליקויי בנייה – בעזרת מבט, בדיקה פיזית או בדיקה מקצועית במעבדה או בעזרת מכשור – ייבדקו שלד המבנה, התשתיות, האיטום, הגימור וכיוצא בזה.

בתום שלב איתור ליקויי הבנייה, יכין מבקר המבנה דו"ח שבו יפורטו הליקויים והסטיות מהמפרט החוזי או מהתקנות. בדו"ח ביקורת המבנה, יפורטו גם אומדנים של עלות התיקון המלצה על התיקונים הנדרשים.

 

מי מבצע את הביקורת?

בעלי המקצוע שאמונים על ביצוע ביקורות מבנים הם בודקי מבנים או מפקחי בנייה. ברוב המקרים ביקורת מבנה תתבצע על ידי איש מקצוע כמו מהנדס אזרחי או הנדסאי בניין שעברו הכשרה והסמכה לתפקיד מבקר מבנים.

יש מקרים שבהם ביקורת מבנה מתבצעת על ידי בעל מקצוע אחר מתחום הבנייה וזאת בהתחשב בסוג המבנה, בשימושים המיועדים לו ובתנאי הסביבה. בעלי מקצוע שמבצעים ביקורת מבנים יכולים להיות אדריכלים, חשמלאים או מומחים בתחום האינסטלציה – חלק מביקורות המבנה הן ביקורת ספציפיות לתחום מסוים.

ביקורת מבנים

טיפים לקראת ביצוע ביקורת למבנה

  • מוטב לבצע ביקורת מבנים בשלב המוקדם ביותר האפשרי, גם כדי להימנע מתאונות ונזק לרכוש או לבני אדם וגם כדי לפעול, במידת האפשר, בתקופת הבדק.
  • בקשו הצעות מחיר להשוואה ממספר חברות בדק בית, התחרות יכולה להיות לטובתכם.
  • הקפידו לקבל דו"ח מפורט ומקצועי של הביקורת, כזה שמכיל רשימה של כל הליקויים שנמצאו וכן פרטים על כל ליקוי כמו חומרת הליקוי, ההמלצות לתיקון והערכה באשר למחיר התיקון.
  • התכוננו לביקורת על פי הוראות המבקר, אם מדובר על הזזת רהיטים, כדאי לעשות זאת מראש.

 

לסיכום

תקלה שקורית בשל ליקויי בנייה עלולה להיות מסוכנת מאוד למשתמשים במבנה, זו הסיבה שבגללה ישנה חשיבות עצומה לביצוע ביקורות מקצועיות ומתמשכות למבנים בבנייה ולמבנים בשימוש.

ביקורת מבנים