האם ניתן לקבל פטור ממס הכנסה בתור בעל עסק עצמאי?

מס הכנסה הוא גוף שגובה מיסים מאזרחי המדינה, למשל – כאשר אתם רוכשים משהו אתם משלמים עליו מע"מ (מס ערך מוסף), כלומר אתם משלמים מיסים למדינה בעת הרכישה. אבל יש אנשים שלא מחויבים בתשלום מס הכנסה, בגין נכות או בשל היותם עצמאיים ובעלי תעודת עוסק פטור – רוצים לשמוע על זה יותר? ולהבין את הנושא לעומק? הכתבה הבאה תעזור לכם ללמוד על הנושא.

 

מה זה עוסק פטור?

עוסק פטור היא תעודה שמאפשרת לכל בעל עסק קטן לעבוד בצורה חוקית ולגבות מלקוחותיו כסף באמצעות קבלות. עסקים קטנים רבים עושים שימוש בתעודה זו, והיא מקנה להם בין השאר פטור ממס הכנסה. פטור זה נראה משתלם מצד אחד, הרי הם לא משלמים מיסים, אבל למעשה הם גם לא יכולים להזדכות על המע"מ שהם שילמו על מה שקנו לעסק.

 

מה ההבדל בין עוסק פטור למורשה?

עוסק מורשה הוא תעודה שמאפשרת גם כן לעבדו באופן חוקי והיא מאימה לעסקים שמרווחים מעל 100,000 בערך לשנה, המספר המדויק נמצא באתר כל זכות והוא מתעדכן בכל שנה. תעודה זו לא מעניקה פטור מתשלום מס הכנסה, לכן זה השם של עוסק פטור, אבל היא מאפשרת לכם לקבל זיכוי על המע"מ ששילמתם על מוצרים לעסק, וכשמדובר בעסק גדול זה הרבה כסף.

 

ומה זה חברה בע"מ?

חברה בע"מ זה תואר שמיועד לעסקים גדולים מאוד שמגלגלים הרבה כסף בשנה. בדומה לעוסק מורשה, עסקים אלה מזדכים על המע"מ שהם רוכשים אך לא מקבלים פטור ממס הכנסה. אמנם פטור ממס הכנסה נראה לאנשים רבים כדבר מאוד משתלם, אב לאיש עסקים אמתי יודע שלצמוח ולהקים חברה בע"מ זו התפתחות כלכלית משמעותית יותר מלא לשלם למס הכנסה.

 

מה הכי משתלם?

אין לזה תשובה אחת, כיון שעולם העסקים הוא מורכב ולכל עצמאי מתאים משהו אחר. בדרך כלל עסק קטן שנמצא בתחילת דרכו ייהנה מההטבה של אי תשלום מס הכנסה, ולא ירצה לפתוח עוסק מורשה. אבל כשהעסק יגדל לא תהיה ברירה אלא להפוך אותו למורשה או חברה בע"מ.

 

נקודה למחשבה

מחקר בתחום הפסיכולוגיה מראה שאנחנו יותר אוהבים לא להפסיד מאשר לנצח – לכן אנחנו נהנים מפטור בתשלום מאשר קבלת סכום גדול יותר שכרוך בתשלום, גם אם זה יוצא יותר משתלם. בקיצור, אל תבחרו בעוסק פטור רק בגלל הפטור ממס הכנסה.

 

לסיכום

יש שני מקרים עיקריים בהם יש פטור ממס הכנסה – עוסק פטור ונכות. עוסק פטור מתאים לעסקים קטנים שלא מרוויחים מעל 100000 בערך בשנה, והם לא משלמים מס הכנסה, אך הם לא מזדכים על המע"מ של מוצרים שרכשו לעסק. יש עסקים שזה משתלם להם יותר, בעיקר מתחילים, ויש עסקים שעדיף שיהיה להם עוסק מורשה.

זכוכית מגדלת