האם מותר לפנות שוכר מהדירה?

שוכר שאינו משלם שכר דירה באופן סדיר, הוא צרה צרורה. כך גם שוכר שנשאר בנכס לאחר תום תקופת השכירות. נשאלת השאלה, מהם הכלים העומדים לרשות משכיר אשר השוכר שלו נוהג באופן זה. האם מותר לו לפנות את השוכר מהדירה ובאיזה אופן הפינוי מותר? המשיכו לקרוא וגלו את כל התשובות החשובות.

 

עו"ד מומחה

לפני שנצלול אל הדרכים לפינוי שוכר מהדירה, נקדים ונאמר כי העצה הטובה ביותר שנוכל להעניק לכם, היא לפנות כמה שיותר מהר אל עורך דין המתמחה בפינוי שוכרים כדי שיטפל בתיק שלכם. ללא פנייה מיידית לעורך דין, העניינים עלולים להסתבך והפינוי יהיה קשה הרבה יותר. לכן, פנו כבר היום לעו"ד בכתובת https://www.law4youth.com ותהנו משירות משפטי אמין, מקצועי ויעיל.

 

סעיף 18 לחוק המקרקעין

הוראת החוק העיקרית ביחס לפינוי מסיגי גבול מהדירה שלכם, מצויה בסעיף 18 לחוק המקרקעין. הסעיף קובע בזו הלשון:

"18. (א) המחזיק במקרקעין כדין רשאי להשתמש בכוח במידה סבירה כדי למנוע הסגת גבולו או שלילת שליטתו בהם שלא כדין.

(ב) תפס אדם את המקרקעין שלא כדין רשאי המחזיק בהם כדין, תוך שלושים ימים מיום התפיסה, להשתמש בכוח במידה סבירה כדי להוציאו מהם."

הסעיף מתיר, אם כן, להשתמש בכוח סביר ולבצע סעד עצמי, במקרה בו אדם פלש לאחרונה או מנסה לפלוש אליכם למקרקעין, שלא כדין. לפי הסעיף, אם חזרתם מחופשה בחו"ל ומצאתם, במפתיע, אדם אצלכם בבית, תוכלו לבקש מאותו אדם בצורה ניאותה להתפנות מהנכס וככל שאותו פולש לא יעזוב את הדירה, הדין מתיר לכם להפעיל כוח סביר כדי להוציא אותו מהדירה שלכם.

אולם אם נשים לב בזהירות ללשון הסעיף, נוכל להיווכח כי הדין מתיר לכם לבצע דין עצמי ולסלק מסיג גבול מהדירה כאשר אתם לא נמצאים בה, רק בהתקיים שני תנאים. הראשון, כי אותו אדם נמצא בנכס שלא כדין לא יותר מ-30 יום. השני, שאותו אדם אכן נמצא בנכס שלא כדין.

 

פינוי שוכרים מהדירה

לאור התנאים שהוצגו, מתעורר ספק האם מותר להשתמש בסעד העצמי לצורך פינוי שוכרים שלא משלמים שכר דירה, או לחלופין לא פינו את הדירה בתום תקופת השכירות. ניתן להגיע למסקנות מנוגדות לפי הסעיף, אולם בית המשפט קבע כי הסעיף לא חל על שוכרים ולא ניתן לבצע סעד עצמי כנגד שוכרים סוררים.

 

פינוי בשלושה שלבים

אם כן, מה שניתן לעשות כנגד שוכרים סוררים הוא פינוי בשיטת שלושת השלבים. ראשית, הגישו תביעה לבית המשפט במסלול המקוצר לפינוי שוכרים. שנית, לאחר שתקבלו פסק דין המורה על פינוי השוכרים, פנו אל ההוצאה לפועל לצורך מימוש הצו. לבסוף, הגישו תביעת נזיקין כנגד השוכרים לקבלת פיצויים על הנזק שהם גרמו לכם. את כל השלבים ינהל עורך הדין שתשכרו לניהול ההליך.

 

לסיכום

לסיכום, אסור לפנות בעצמכם שוכר מהדירה. אולם ניתן לפנות לבית המשפט, המציע מסלול תביעות מהיר לפינוי שוכרים. תבעו את השוכר, פנו להוצאה לפועל ולבסוף הגישו תביעת נזיקין נגד השוכר הסורר.

משקל