דרכים לבניית ממ"ד

בישראל, מרחב מוגן דירתי הוא חשוב מאין כמוהו, ולא סתם התקנתו בבתים מעוגנת בחוק.

בשל המציאות הביטחונית המורכבת בישראל, מרחב מוגן דירתי נועד להגן על היושבים בתוכו מפני פגיעת טיל.

למרות המטרה הזהה, קיימים סוגים שונים של ממ"דים, ודרכים שונות לבנות אותם.

במאמר זה, נספר לכם על כל הדרכים השונות לבנות מרחב מוגן דירתי, כך שתוכלו לבנות בדיוק את האחד שמתאים לכם.

 

קירות

ראשית, קירות הממ"ד. ניתן לבנות את קירות המרחב המוגן הדירתי מחומר אחד בלבד. חומר זה הוא בטון מזוין מלא. בטון מזוין מלא הוא חומר מורכב, המהווה שילוב של בטון ועמודי פלדה. השילוב בין הפלדה הגמישה יחסית לבטון יוצר חומר עמיד וחזק במיוחד. נדגיש שוב שמדובר בחומר היחיד שניתן לבנות ממנו את קירות הממ"ד.

 

דלת

בניגוד לקירות, את דלת המרחב המוגן הדירתי, הלא היא דלת הדף, ניתן לבנות בכמה אופנים שונים. ראשית, קיימת דלת הברזל הרגילה והמוכרת, הקיימת ברוב הממ"דים בארץ. דלת נוספת אשר בה ניתן להשתמש היא דלת הדף לרסיסים, המכונה "דלית". הדלית היא דלת חזקה יותר מדלת הממ"ד הרגיל, ובמקרים מסוימים התקנתה יכולה לפטור את הממ"ד מחובת התקנת קירות הדף. את הדלית ניתן להתקין גם כדלת צירית וגם כדלת הזזה.

 

חלון

חלון ממ"ד הוא חלון שמותקן במרחב המוגן הדירתי, ועליו להיות מסוגל להגן מפני רסיסים, ומפני חדירה של גזים. בעבר, חלונות אלה היו מורכבים משני חלקים: חלק ראשון, שהוא חלון הזזה העשוי פלדה, המגן מפני רסיסים. חלק שני הוא חלון רגיל, האטום לגזים. כיום, תוכלו לבחור בין המודל הישן בעל שני החלקים, למודל חדש ומודרני של חלון פלדה אחד האטום בפני גזים. בנוסף, תוכלו לבחור את גודל החלון, בהתאם להנחיות והתקנים הקיימים.

 

תוספות

בזמנים מתוחים, יתכן שיהיה צורך לשהות במרחב המוגן הדירתי לתקופה ארוכה יחסית. לכן, ישנם אנשים שמחליטים לשים תוספות בממ"ד שלהם, על מנת להקל את תקופת השהייה. תוספות אלה יכולות להיות תשתיות שונות. לדוגמה תשתית חשמל קיימת ברוב המרחבים המוגנים הדירתיים, אך תשתית מים יכולה להיות תוספת מעולה. אם קיימת תשתית שכזו, ניתן להוסיף ברז מים, ואפילו מקלחת שלמה לממ"ד. תוספת נוספת יכולה להיות, לדוגמה, הרחבת הממ"ד. יש צורך בתוספת זו במקרה שבו יש רק מרחב מוגן דירתי אחד, והמשפחה גדלה בצורה משמעותית.

 

סיכום

מרחב מוגן דירתי נועד לשמור עלינו בעת הצורך, אך במקרים מסוימים נוכל להתאים אותו אלינו. הנחיות הבנייה מאפשרות לכם לתת למרחב המוגן הדירתי שלכם מעט מגע אישי. תוכלו לבחור בין דלת הדף רגילה לדלת הדף לרסיסים. כמו כן, תוכלו לבחור בסוג החלון שמתאים לכם. תוכלו גם לבחור בתוספות שאתם רוצים לממ"ד, ובכך ממש להפוך אותו לשלכם. אם את מעוניינים בממ"ד אמין, עמיד ואיכותי, תוכלו לפנות לאנשי מקצוע כמו עופרים ממ"דים ובתים מוכנים.

 

שרטוט