במה שונים מנדפים למעבדות ממנדפים רגילים?

מנדפים למעבדה, הידועים גם כ"מנדפים", הם ציוד בטיחות חיוני במתקני מחקר מדעי. מנדפים אלו מגנים על עובדי המעבדה מפני אדים ואדים כימיים מזיקים שעלולים להיפלט במהלך ניסויים. בעוד שמנדפים למעבדה עשויים להיראות דומים למנדפים רגילים למטבח, הם למעשה שונים בתכלית בעיצובם ובתפקודם.

 

הייעוד השונה

ההבדל העיקרי בין מנדפים למעבדה למנדפים רגילים הוא רמת הבטיחות שהם מספקים. קולטי אדים למעבדה מיועדים להכיל ולפלוט חומרים מסוכנים, בעוד שמנדפים רגילים מיועדים להסרת חום, עשן וריחות בישול מהמטבח. מנדפים למעבדה נדרשים גם לעמוד בתקני בטיחות ספציפיים שנקבעו על ידי ארגונים כגון המינהל לבטיחות ובריאות בעבודה (OSHA) והאגודה הלאומית להגנה מפני אש (NFPA).

הייעוד השונה

כיוון דחיפת האויר

אחד ההבדלים העיקריים בין מנדפים למעבדה למנדפים רגילים, הוא זרימת האוויר. מנדפים למעבדה נועדו ליצור סביבת לחץ שלילי, כלומר אוויר נמשך לתוך מכסה המנוע והרחק מהמפעיל. מה שעוזר למנוע מכל חומר מסוכן להימלט ממכסה המנוע ולהיכנס למעבדה. מנדפים רגילים, לעומת זאת, יוצרים בדרך כלל סביבת לחץ חיובי, מה שאומר שהאוויר נדחק אל מחוץ למכסה המנוע אל האזור שמסביב.

כיוון דחיפת האויר

סוג המסננים

הבדל נוסף בין מנדפים למעבדה למנדפים רגילים, הוא סוג המסננים בהם נעשה שימוש. מנדפים למעבדה משתמשים לעתים קרובות במסנני חלקיקי אוויר בעלי יעילות גבוהה כדי ללכוד חלקיקים מסוכנים, בעוד שמנדפים רגילים משתמשים בדרך כלל במסנני פחם כדי להסיר ריחות בישול.

מסנני חלקיקי אוויר, נועדו ללכוד חלקיקים קטנים עד 0.3 מיקרון, וזה הרבה יותר קטן מהחלקיקים שמסנני פחם יכולים ללכוד. זה הופך את מסנני מנדפי המעבדות ליעילים יותר בסילוק חלקיקים מסוכנים מהאוויר. חברה מובילה בתחום זה היא חברת סטטיטק, המתמחה בייצור מנדפים למעבדות.

 

עמידות המנדף

מנדפים למעבדה, מתוכננים גם להיות עמידים יותר ממנדפים רגילים. הם עשויים בדרך כלל מחומרים עבים יותר ומתוכננים לעמידות אל מול כימיקלים קשים ומהטמפרטורות הגבוהות הנפוצות במעבדה. בנוסף, מנדפים למעבדה מצוידים לרוב בתכונות בטיחות כמו מתגי כיבוי אוטומטי ואזעקות שיכולות להתריע לעובדי המעבדה אם יש בעיה במנדף.

תכונה חשובה נוספת של מנדפים למעבדה היא נוכחות של מערכת מגן, המורכבת מסדרה של לוחות מתכת הממוקמים בתוך מכסה המנוע והם מסייעים לכוון את זרימת האוויר ולמנוע מערבולות. מנגנון זה, עוזר להבטיח כי חומרים מסוכנים מוכלים כראוי ומוצאים ממכסה המנוע. למנדפים רגילים לעומת זו, אין בדרך כלל מערכת כזו.

 

לסיכום

מנדפים למעבדה, הם הרבה יותר מתקדמים ומשוכללים ממנדפים רגילים. הם נועדו לספק רמה גבוהה של בטיחות לעובדי המעבדה, על ידי הכלה ומיצוי חומרים מסוכנים. הם גם בנויים לעמוד בתנאים הקשים של תנאי המעבדה ומצוידים במגוון תכונות בטיחות כדי להבטיח שהם פועלים כראוי. כעת, עמדנו על ההבדלים המרכזיים בין מנדף רגיל למנדף של מעבדה.

במה שונים מנדפים למעבדות ממנדפים רגילים