איתור נזילות וההחלטה על דרך הפעולה

איתור נזילות הכרחי כאשר מופיעה רטיבות בקירות הבית או המשרד.

על מנת לאתר את הנזילה, משתמשים בטכניקות שונות בהתאם לנתונים בשטח.

המאמר יפרט כיצד מחליטים על דרך הפעולה באיתור נזילות.

 

מה הגורמים לנזילות?

נזילות ברצפה, בקירות או בתקרה עלולים לקרות כתוצאה מבעיות איטום או בשל בעיית בלאי. במשך השנים, בעיקר בבתים ישנים הצנרת כבר ישנה וצברה חלודה שגורמת לה להתפורר במקומות שונים. גם גורמים של בנייה לא תקינה או תרמוסטט מקולקל עלולים לגרום לנזילות. את הנזילות ניתן לזהות כאשר הקירות רטובים או מטפטפים, נוצרים עליהם קילופים, עובש או ירקת והמרצפות משנות את צבען. בנוסף לכך לפתע מקבלים חשבונות מים מוגזמים ללא סיבה מוצדקת. הבעיה היא שלא יודעים מה מקור הנזילה ולשם כך יש להיעזר במומחים.

 

מה עושים כשלא יודעים מהיכן הנזילה?

בראש ובראשונה יש לקרוא לחברה מקצועית המתמחה באיתור נזילות. בין אם זהו מאתר נזילות בבת ים ובין אם בפתח תקווה, חשוב לקרוא לאדם בעל ניסיון, ידע ומיומנות על מנת למצוא את המקור המדויק של הנזילה. ישנן חברות המגיעות מהרגע להרגע אך עד הגעתם יש לסגור את השיבר הראשי של המים כדי למנוע בזבוז נוסף. כאשר איש המקצוע לאיתור נזילות יגיע הוא יחליט על דרכי הפעולה לאיתור הנזילה בהתאם למיקום שלה. ישנן טכניקות רבות לאיתור אך הן חייבות להיות מותאמות לאזור הנזילה.

 

דרכי פעולה לאיתור הנזילה

במידה ויש טפטוף מים לסירוגין ייתכן והנזילה נמצאת בצינור העובר במערת הדלוחין. לשם כך מאתר הנזילה יערוך בדיקת הצפה באמצעות בלון מיוחד שיסתום את הצינור. הוא יפתח את המים בכיור ובמידה והם יורדים כנראה שהנזילה באזור זה. דרך פעולה יעילה יותר היא באמצעות מצלמה תרמית שיכולה למדוד את הטמפרטורה בצנרת הנמצאת מתחת לריצוף ובתוך הקירות. מאתר הנזילה יפתח את המים החמים ובמידה והם יגרמו לטמפרטורה לעלות באזור מסוים יותר, המצלמה תזהה זאת. במידה והנזילה בחצר דרכי הפעולה יהיו שונות כיוון שהמצלמה יכולה להגיע לטווח קצר בלבד. נזילה בחצר מאתרים באמצעות חיישן גז. המאתר יזרים חנקן ויעבור על מיקום הצנרת עם החיישן עד שהוא יזהה את המקום הסדוק בצנרת. בניגוד למצלמה התרמית, החיישן מגיע לעומק של 12 מטר אך אינו יכול לאתר נזילות בקירות בטון או קרקע המכוסה בבטון. ניתן אף להחדיר סיב אופטי כדי לגלות נזילה או להשתמש בגלי רדיו באמצעותם שומעים את הנזילה אך לא מספיק חזק.

 

איך מחליטים איזו דרך פעולה הכי יעילה?

אנשי מקצוע מסוימים יאבחנו לרוב באמצעות מצלמה תרמית או סיבים אופטיים אך קודם כל יעריכו את מקור הנזילה על פי נתונים כמו סוג הצינורות, הגודל שלהם, וותק המבנה והצנרת, האזור של הרטיבות וכד' ורק אז יחליטו באיזה מכשור להשתמש.

 

כלי עבודה