איך לייבש מתחת לרצפות ללא שבירתן?

בין אם בבית פרטי ובין אם במבנה ציבורי, נזילות הן משהו שקורה לא מעט. מעבר לנזקים האסתטיים של רטיבות, הן עלולות לגרום לנזקים לתשתיות המבנה, קורוזיה לחוטי חשמל, חלודה בצנרת ואפילו פגיעה בבריאות בעקבות נשימת

חלקיקים מעובש שהתפתח.

אם כבר איתרתם נזילה, ישנן דרכים קלות ויעילות לייבוש הרטיבות.

 

נזקי מים

ישנן מספר דרכים למצוא נזילה. עדויות שונות המעידות על נזילה יכולות להיות רטיבות על קיר הבית שלכם או של השכנים הצמודים לכם, אבקה לבנה על הרובה בין מרצפות הרצפה שהיא בעצם סוג של פטריה או חשבון מים גבוה ללא הסבר. על מנת לוודא ולטפל בה יש לקרוא לבעל מקצוע בתחום. בעל המקצוע יאתר את הנזילה במספר דרכים: מצלמה תרמית הבודקת את מקום הנזילה דרך הקיר, סתימת קטעים בצנרת ובדיקה של שעון המים או מצלמה שנכנסת לצנרת עצמה. לאחר איתור הנזילה ורק אחרי הטיפול בה ניתן לפנות לבדוק את הנזק הנותר.

 

בקרת נזקים

לאחר איתור הנזילה ותיקונה, הגיע שלב בקרת הנזקים. ניתן לבדוק עד כמה עמוק חלחלה הרטיבות על ידי לקיחת דגימה מהמצע שמתחת לריצוף ובדיקת הלחות בו. הלחות המומלצת על פי התקן היא 6% לחות במצע חול או 3% לחות במצע שומשום. במידה והלחות גבוהה יותר מהמומלץ, זהו סימן לכך שמים הצטברו מתחת למרצפות. זה לא משנה אם המים חלחלו פנימה בגלל בעיות באיטום או נזלו פנימה בגלל חור בצנרת, בשורה תחתונה ישנם מים הכלואים מתחת לרצפה והם עלולים לגרום לנזקים מצטברים כמו חלודה, קורוזיה, החלשת תשתיות והתפתחות עובש.

 

ייבוש הרצפה

ישנן מספר שיטות לייבוש הרצפה. השיטה הטבעית היא פשוט להרים מספר מרצפות באיזור הרטיבות ולתת לרטיבות מספר ימים להתייבש. שיטה נוספת היא ייבוש תת רצפתי הנעשה באמצעות מכונה. ייבוש זה נעשה על ידי חברות מקצועיות העוסקות בתחום. המכונה שואבת את המים בטכנולוגיית ואקום ואז מייבשת על ידי מוליכי חום ומפוחים להזרמת אוויר, על פי הצורך וההתאמה למבנה הרצפה.

 

יתרונות וחסרונות של ייבוש במכונה

ייבוש רצפה במכונה נשמע כמו חלום אך יש לציין שיש לחלום הזה מגבלות: ייבוש הרצפה לוקח זמן, כתלות במצע הנמצא מתחת לרצפה, וכן הוא עסק די יקר. מצע שומשום מאוורר יותר ולכן ייבושו ימשך פרק זמן קצר יותר, בין שבועיים לשלושה. מצע חול, שהוא מצע דחוס יותר, מתקשה יותר להתייבש ולכן ייבושו עשוי לקחת עד 5 שבועות תמימים. שימו לב כי לאורך כל הזמן הזה מכונה לייבוש תהיה מוצבת אצלכם בבית ותצטרכו לחיות מסביבה. עם זאת, היתרונות גוברים על החסרונות במקרה הזה. אמנם המכונה ניצבת בבית אך כיום מכונות ייבוש מגיעות עם משתיק קול, ההופך את התהליך לנוח יותר. תהליך הייבוש במכונה זול יותר ונקי יותר מתהליך ייבוש הכרוך בפתיחת מרצפות וכן מתאים גם לפרקט.

 

ריצוף משבצות