איזה בעל מקצוע צריך להזמין לאחר שריפה בבית – והאם יש לזה כיסוי במבנה בית משותף?

הלהבות סיימו ללחך במבנה, מותירות כתמי פיח שחורים, ערמות אפר דק ודיירים המתבוננים בעיניים קרועות במה שהיה עד לפני זמן קצר ביתם, וכעת איננו.

שריפה פרצה בבניין המגורים שלכם? אינכם צריכים ללבוש שחורים ולהתאבל על שהיה, אוטוטו בעזרת שיקום ושיפוץ יסודי, יקום המבנה מהאפר וההריסות, ושוב תוכלו לגור בין כתליו ברוגע.

איזה בעל מקצוע אנו נדרשים להזמין במקרה שיקום לאחר שריפה והאם זה כלול בביטוח המבנה המשותף? יש דברים שחייבים לדעת, אחרת אנחנו עלולים להפסיד ובגדול.

 

שריפה בבית משותף – היום שאחרי

אוקיי, כבר לחשנו לעצמנו מיליון פעמים ש"זה לא יכול להיות", צבטנו בבשרנו לבדוק שזה אמיתי, ולמרבה הצער גילינו שהמציאות דווקא מציאותית מאוד, והשריפה שדלקה שעות במבנה המגורים שלנו, אינה פריו של חלום יצירתי במיוחד. הגיע הזמן להפשיל שרוולים, לקום ולעשות את הנדרש מאיתנו.

קודם כל רצוי ליצור קשר עם חברת שיפוצים מקצועית. חברה זו תשלח קונסטרוקטור, שיבחן את ממדי הפגיעה במבנה ובשלד כתוצאה מהשריפה. שיקום בית מהריסות ונזקים של אש, מורכב יותר משיפוץ רגיל, כיוון שיש לתת את הדעת על סיכונים בטיחותיים, היחלשותם של אלמנטים חשובים, נזקים שאירעו למוטות הזיון ולבטון ועוד. אבחנה זו נעשית על ידי מהנדסים מומחים כהכנה לתוכנית שיקום יסודית.

 

מהי הגדרת בית משותף?

מבנה אדריכלי המשמש למגורים אנושיים וכולל יותר מדירה אחת, בנוסף לחללים משותפים לחלק מהדירות או לכולן נקרא מבנה משותף. בית משותף יכול לכלול דירות בבעלות נפרדת או בבעלות אחת.

 

כיסוי ביטוח מבנה משותף – האם מבטח נזקי שריפה?

ביטוח מבנה משותף מכיל כמה ביטוחים שונים תחת הגדרה זו:

  • ביטוח המבנה – ביטוח המבנה, כשמו כן הוא, מכסה ביטוחית נזקים מסוימים שאירעו בקירות המבנה ובחלקים המחוברים אליו, כמו: מערכת החשמל, המערכות הסולאריות, דלתות, חלונות, כיורים, צנרת מערכת הביוב, תשתיות גז ועוד. הביטוח הבסיסי של מבנה משותף כולל רק את השטחים המשותפים לדיירים השונים, ניתן לרכוש הרחבה ולבטח גם את הדירות עצמן. ביטוח מבנה מכסה פגיעות של מזג אוויר כמו סופות, סערות, גשם, שלג וברד. בנוסף, הביטוח מכסה נזקי שריפה רעידות אדמה ושיטפונות, נזקי פריצה למבנה המשותף. החלקים המשותפים בבניין הם חדרי המדרגות, החצר, הגינה, שטחי החנייה, המעליות, הגג ועוד.
  • ביטוח צד ג' – ביטוח צד ג' מכסה מקרים בהם אחד מדיירי הבניין או המבקרים בו נפגע בשטחי המבנה המשותפים כתוצאה מרשלנות הבניין, כגון: נפילה בבור פתוח, מעידה על מדרגה שבורה, פציעה ממעקה שבור, והיתקלות במרצפת עקומה. במקרה של פציעה, רשאי צד ג' לתבוע את דיירי הבניין בגין רשלנות. ככל שהפגיעה יותר משמעותית וחמורה, כך סכום התביעה יגדל. כך לדוגמה, אם אורח עלה במדרגות ולפתע איבד את שווי משקלו, מעד ונחבל בראשו, מגיש תביעה בגובה 100,000 ש"ח, נדרשים דיירי הבניין לפצות אותו במלוא הסכום. ביטוח כלפי צד ג' מבטח אתכם מפני אפשרות כזו.

חשוב שתבטחו את עצמכם מפני נזקים אפשריים מבעוד מועד, מחר עלול להיות כבר מאוחר…

 

בית